بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کاشت نهال و هرس اول


در هنگام كاشت , بيشتر نهال‌های ميوه بايد ابتدا ريشه را با يك قيچی تيز هرس كرد تا اولاً راز ريشه با اهمیت جدا و گياه تحريك به توليد ريشه فرعی بيشتری شود . ثانياً رمز ريشه‌ها , كه بيشتر در اثر كنده شدن از خاك خزانه زخمی و بطور نا مرتب انقطاع شده , دارنده يك تراز صاف شود , زيرا ريشه‌های زخمی و راز ناصاف سريع مورد یورش گونه های قارچ‌ها و باكتری‌ها قرار می گيرند و از بين میروند , در حالی كه در صورتی‌که محل بريده شده صاف باشد به راحتی ترميم می گردد و از رخنه کارداران بيماری‌زا پوشاننده جلوگيری می‌كند .


برای كشت نهال , در شرایطی‌که خاك گلشن حاصلخيز و دارنده بافت مطلوب باشد و به وسیله زير كاو مهیا شده باشد , كافی است پاره ای از خاك محل كاشت را با بيل برداشته , بعد از قراردادن ريشه‌ها داخل گودی , روی آنان‌را با خاك زبرين ( سطح‌الارض ) پوشاند . در مواقعی كه برای كاشت , از گودال‌های دستی و يا مته‌ای به کارگیری می شود , ‌ بايد نخستین پاره ای از خاك زبرين را با نیز حجم ‌خودش كود دامی پوسيده ترکیب ساخته به شكل مخروطی , در ته چاله ريخت , آنگاه ريشه‌ها را روی اين مخروط تر و تمیز كرد و روی آنها‌را با خاك پوشاند و گودی را مالامال ساخت .

در كاشت نهال , رعايت یکسری نكته لازم است :


۱ - ژرفای كاشت بايد طوری باشد كه پيوند گاه ( محل پيوند ) , دست كم یکسری سانتی متر بالای تراز خاك واقع شود تا از ريشه دار شدن گياه بر بالای پيوند كه ممكن است اثر پايه را خنثی كرده و نيز از گود افتادن درخت ( يعنی قرار دریافت کردن طوقه آن در ژرفای زياد خاك ) كه به اصطلاح سبب ساز خفگی آن خواهد شد جلوگيری به فعالیت آيد .


۲ - در نقاطی كه باد منظم می وزد , رویش پيوندك بايد رو به باد قرار داشته باشد تا از شكسته شدن گياه در اثر فشار باد جلوگيری گردد. در نقاط بادخيز استفاده از قيم برای نگهداری نهال، در سال‌های اول، توصيه می‌شود. اين امر به ويژه برای گياهانی كه روی پايه‌های پاكوتاه كننده پيوند زده شده‌اند، از اهميت زيادی برخوردار است.

 
۳- پس از انجام كاشت و پر كردن گودال، بايد با فشار دادن خاك اطراف نهال با پا يا با بيل، خاك اطراف ريشه‌ها را بطور كامل محكم كرد تا محفظه‌های هوا در اطراف ريشه‌ها باقی نماند و همچنين مقدار نشست خاك كه در اثر آبياری به وجود می‌آيد و باعث گود افتادن نهال می‌گردد به حداقل كاهش يابد.

 
۴- بايد بيدرنگ پس از كاشت، نهال‌ها را آبياری كرد. در غير اينصورت درصد نهال‌هايی كه به اصطلاح نمی‌گيرند يعني خشك میشوند بالا خواهد رفت و نياز به كاشت مجدد يا واكاری خواهد بود.

 
۵- بايد نهال‌های كشت شده را به روش‌هايی كه در بخش هرس گفته شدند پيرايش يا هرس و شكل‌دهی كرد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده