بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اهمیت ماده آلی در خاک

 

▪️در اهميت ماده آلی همين بس كه آن را تحت عنوان ( قلب كشاورزی پايدار ( اسم گذارده اند و همچنين نقش آن را در خاك همانند نقش خون در تن می داند اند .

▪️فوايد مواد آلی در خاك به مقدار ای متنوع و زياد است كه بشر را به ياد فوايد درج شده بر روی برچسب داروهای قديمی می اندازد . البته خوشبختانه اين فوايد در خصوص مواد آلی كاملا واقعيت داراست :

▪️مواد آلی منشاء تامين 95 - 90 درصد ازت مورد نياز گياه در خاكهای كود نخورده است .

▪️مواد آلی میتواند منشاء حیاتی تامين فسفر و گوگرد قابل به کارگیری گياه باشد منوط به اينكه اندازه هوموس خاك به دو درصد يا بيشتر رسد .

▪️ مواد آلی بطو مستقيم يا غير مستقيم با افزايش فعاليت ميكروبی سبب توليد میزان زيادی مواد تشكيل دهنده خاكدانه ها از جمله پلی ساكاريدها می شود .

▪️مواد آلی معمولا 70 - 30 درصد از كل ظرفيت تبادل كاتيونی ( CEC ) خاك را تشكيل می دهند . سطح های زياد قابل دسترس در هوموس , محل های تبادل كاتيونی زيادی دارااست كه موادتشکیل دهنده غذايی را برای استعمال بعدی گياه نگه میدارد . علاوه براين , فلزات سنگين آلوده و کثیف كننده مثل سرب , كادميم و فلزات شبیه كه غالبا به دلیل به کار گیری از فاضلابها وارد خاك می گردند را جذب سطحی می كند و از اين طريق به پاكسازی محيط كمك ميكند .


▪️مواد آلی عموما میزان آب مو جود در خاك در وضعیت ظرفيت مزرعه و همچنين میزان آب قابل استعمال در خاكهای شنی را افزايش داده و تهويه خاكهای رسی را با افزايش خاكدانه سازی و در نتيجه ايجاد مشکل و فرج بزرگتر , زيادتر می كند .

▪️مواد آلی تحت عنوان يك كلات فعالیت می كند و در نتيجه قابليت به کار گیری و تحرك موادسازنده كم مصرف را افزايش مي دهد .

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده